Wayang Kulit

Khamis, 15 Oktober 2009














Antara acara theater tempatan yang banyak dikenali di Malaysia ialah wayang kulit. Sebelum kemunculan peti televisyen, wayang kulit merupakan aktiviti kegemaran umum pada waktu malam hari. Tok Dalang merupakan orang penting dalam memainkan permainan wayang kulit dengan boneka-boneka dengan gaya pergerakan yang menarik dibelakang tabir putih bercahayakan sinaran lampu pelita.

Sementara bayangan daripada boneka-boneka tersebut terbayang pada skrin tersebut, Tok Dalang tanpa henti-henti melakunkan watak-watak berkenaan sambil pada masa-masa tertentu menyanyikan perbagai lagu untuk mencerminkan watak-watak dalam rangkaian cerita yang selalunya mengambil masa berjam-jam lamanya untuk berakhir.

Cerita wayang kulit di ilhamkan daripada epik Hindu iaitu Hikayat Seri Rama (Ramayana) yang mengisahkan perbagai cerita tentang manusia ajaib. Terdapat juga watak-watak melayu dan jawa dalam cerita berkisarkan kebaikan menentang kejahatan dalam plot cerita klasik. Watak-watak perwira, binatang, gergasi, halimunan, raja dan pendeta yang sering berlawan antara satu dengan yang lainnya sehingga ke penghabisan cerita menjadikan wayang kulit sebagai suatu epik yang memberangsangkan.

Oleh kerana epik ceritanya berkisarkan epik Hindu menjadikan wayang kulit pernah diharamkan di Negeri Kelantan pada masa-masa tertentu sebagai bertentangan dengan ajaran Islam kerana banyak mengarah kepada pemujaan dewa-dewa sebagaimana yang terdapat dalam cerita-cerita itu.

1 ulasan:

Unknown berkata...

utk wayang kulit ada lagi ke sesiapa yng boleh buat show?klu ada minta no fon org tersebut

Catat Ulasan