Gamelan

Khamis, 15 Oktober 2009














Gamelan Melayu adalah berbeza dengan permainan Gamelan yang berasal daripada Tanah Jawa atau Bali tetapi perbezaannya bukanlah terletak kepada pealatan muzik yang digunakan. Permainan Gamelan telah diperkenalkan di negeri Pahang pada tahun 1811 daripada kerajaan Riau-Lingga dan telah berkembang ke negeri Terengganu hasil daripada perkahwinan DiRaja kedua buah negeri tersebut. Daripada 60 buah lagu yang telah dibawa itu telah hilang bersama-sama dengan kematian pemain-pemain asalnya dan hanya sentengah sahaja iaitu 30 buah lagu yang tinggal yang mana 12 daripadanya yang sering dimainkan.

Gamelan Melayu adalah adalah amat mudah jika dibandingkan dengan Gamelan Jawa atau Gamelan Bali dimana hampir kesemua alat gamelan dimainkan serentak untuk menghasilkan lagu berlainan dengan Gamelan Jawa yang amat terikat permainannya. Alat-alat Gamelan yang digunakan adalah seperti saron, gambang, keromong or bonang, kenong, gong dan gendang.

Sebagai satu adat dalam permainan Gamelan, para pemainnya akan bergerak di antara peralatan muzik tersebut daripada satu alat kepada alat lain yang berikutnya. Gamelan Melayu dipermainkan terutamanya semasa adat istiadat DiRaja dan acara-acara rasmi dan para pemainnya pada kebiasaannya dilatih di Istana DiRaja.

0 ulasan:

Catat Ulasan